10 Tips voor een goede website! (met extra 11e tip)

Tip 1: Zorg dat je site snel laad

Niets is vervelender als wachten tot een website geladen is. Een bezoeker zal de site weer weg klikken voordat je de kans hebt om indruk te maken.

Tip 2: Zorg voor goede navigatie

Maak je site niet te ingewikkeld. Zorg voor een heldere structuur, die je consequent kan volhouden. Staat het menu en navigatieonderdelen op een plek waar de bezoeker van jouw site ze verwacht, dan zal de bezoeker sneller vinden wat hij zoekt. Denk hier over tijdens het ontwerp van de site.

Tip 3: Doel van de website

Dat is de tweede vraag die je jezelf moet stellen; Welk doel dient de website? Waarom komt de website er eigenlijk? Er bestaat niet zoiets als het hebben van een website om het hebben van een website. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de website er moet komen. Een aantal voorbeelden van doelen van een website zijn:

  • informeren;
  • verkopen;
  • iemand ergens toe zetten;
  • amuseren;
  • inspireren;
  • community;
  • administreren;
  • mensen bewegen;
  • enzovoort.

Zodra het doel van de website bekend is, kun je al heel gericht de website gaan bouwen of een website laten bouwen. Tijdens de bouw van de website moet de doelgroep en het doel van de website constant centraal staan. Alleen zo weet je zeker dat er straks een website staat welke je doelgroep graag bezoekt.

Tip 4: Klopt de spelling

Voor de bezoeker erg hinderlijk om spellingsfouten te zien of zins opbouw welke niet klopt.

Tip 5: Weet zeker dat al je linken werken

Loop al je linken na voordat je iets publiceert, wanneer je bezoeker ergens op klikt is hij geïnteresseerd en zal hij teleurgesteld zijn als de link niet werk.

Tip 6: Een goede contact pagina

Zorg voor een duidelijke contactpagina zodat een bezoeker snel en makkelijk in contact kan komen met je. Geef ook altijd een bezoekadres en telefoonnummer weer.

Tip 7: Bied inhoud (Story telling)

Wat is je verhaal? Wat heb je te bieden? Wie zitten er achter dit bedrijf? Waarom moet ik met ze in zee gaan? Wat zeggen andere klanten? Waar zit hun specialisme? Antwoorden op deze vragen bepalen voor een behoorlijk deel of bezoekers blijven of gaan. Daarnaast is content in de vorm van teksten belangrijk om beter vindbaar te worden in de zoekmachines. Iedere pagina is weer een extra mogelijke vindbron.

Tip 8: Doelgroep

Een essentiële stap is het vaststellen van de doelgroep voor wie de website gebouwd wordt. Dit klinkt misschien logisch, maar het gaat in de praktijk nog erg vaak mis. De valkuil is namelijk dat bedrijven en personen een website bouwen zoals zij vinden dat de website ‘mooi’ of ‘goed’ is. Echter, jij bent de doelgroep niet. Het is belangrijker om te weten wat jouw doelgroep ‘mooi’ of ‘goed’ vindt. Ik zal een praktijkvoorbeeld geven. Als je weet dat je doelgroep wordt gevormd door jongeren, kies dan niet voor een strak en zakelijk design, hoe mooi dat design ook mag zijn. Andersom werkt het natuurlijk ook averechts.

Tip 9: Zoeken

Maak een zoekveld op een vaste plek op elke pagina. Liefst ‘gewoon’ in de header (wat is er mis met ‘gewoon’), zodat de bezoeker vanaf elke pagina op ieder moment kan zoeken naar wat hij / zij nodig heeft. Een website handmatig doorzoeken is niet goed voor de conversie.

Tip 10: Denk aan de bezoeker, niet aan wat je zelf ‘het mooist’ vind

Niet elke bezoeker is even behendig met een computer. Niet elke bezoeker heeft even goed zicht. Zorg voor een duidelijke pagina-indeling. Maak letters en buttons niet te klein. Wil je het helemaal goed doen zorg er dan voor dat de bezoeker zelf de grootte kan aanpassen. Zet teksten liefst met een donker lettertype op een lichte achtergrond.

 

Extra Tip 11: Volg een workshop

Volg een goede workshop van ervaren mensen die weten waar ze over praten
Binnenkort meer hierover bij RJB-Solutions

Tips-en-Tricks_1

Geplaatst in RJB